Väder Göteborg

Κυριακή 5 Ιανουαρίου 2014

Τύποι των ρημάτων


Ρήματα που τελειώνουν σε -ar

  Τα ρήματα που τελειώνουν σε -ar είναι πάντοτε ομαλά και σε  αυτήν την κατηγορία ανήκουν και  όλα τα ρήματα τα οποία οι Σουηδοί έχουν υιοθετήσει από άλλες γλώσσες (αγγλικά, ελληνικά κ.λ.π.).

  Το απαρέμαφατο και η προστακτική του ρήματος είναι ίδια και σχηματίζεται αν στη ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -a

π.χ. laga!!= μαγείρευε!! (προστακτική)
      (att) laga= να μαγειρεύω

  Ο ενεστώτας σχηματίζεται αν στη ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -ar

π.χ. lagar= μαγειρεύω

  Ο αόριστος και ο παρατατικός στα σουηδικά δε διαφέρουν και σχηματίζονται αν στην ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -ade

π.χ. lagade= μαγείρεψα και μαγείρευα (αόριστος και παρατατικός)

  Ο παρακείμενος σχηματίζεται με το har και την μετοχή του ρήματος που σχηματίζεται από την ρίζα του και την κατάληξη -at. Αντίστοιχα ο υπερσυντέλικος διαμορφώνεται με το hade+ μετοχή

π.χ. har lagat= έχω μαγειρέψει
      hade lagat=είχα μαγειρέψει

  Σας παραθέτω κάποια επιπλέον παραδείγματα για να γίνει πιο κατανοητό.Τους χρόνους τους βάζω με την σειρά:
ΠΡΟΣΤΑΚΤΙΚΗ-ΑΠΑΡΕΜΦΑΤΟ -ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ-ΑΟΡΙΣΤΟΣ-ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟΣ-ΥΠΕΡΣΥΝΤΕΛΙΚΟΣ

1) minskar= ελλατώνω
    minska!!-minska-minskar-minskade-har minskat-hade miskat

2) hotar= απειλώ
     hota!!-hota-hotar-hotade-har hotat- hade hotat

3) vilar= ξεκουράζομαι
     vila!!-vila-vilar-vilade-har vilat-hade vilat


Ρήματα που τελειώνουν σε -er

  Τα ρήματα που τελειώνουν σε -er χωρίζονται μπορούμε να πούμε σε δύο κατηγορίες: ομαλά και ανώμαλα( ή ισχυρά ρήματα). Οι χρόνοι των ομαλών ρημάτων σχηματίζονται με τον εξής τρόπο:

  Η προστακτική είναι μόνο η ρίζα του ρήματος χωρίς κάποια κατάληξη. Το απαρέμφατο σχηματίζεται αν στη ρίζα του
ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -a.

π.χ. läs!!= διάβασε!!  &  (att) läsa= (να) διαβάζω, διαβάσω
      åk!!= ταξίδεψε!!  &  (att) åka= (να) ταξιδεύω, ταξιδέψω
      besök!!= επισκέψου!!  & (att) besöka= (να) επισκεφθώ
      kräv!!= απαίτησε!!  & (att) kräva= (να) απαιτώ
      stäng!!= κλείσε!!  &  (att) stänga= (να) κλείνω, κλείσω
      gräv!!= σκάψε!!  &   (att) gräva= (να) σκάβω, σκάψω

  Ο ενεστώτας σχηματίζεται όταν στην ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -er.

π.χ.  läser= διαβάζω
       åker= ταξιδεύω
       besöker= επισκέπτομαι
       kräver= απαιτώ
       stänger= κλείνω
       gräver= σκάβω

  Ο αόριστος (και παρατατικός) σχηματίζεται αν στην ρίζα του ρήματος προσθέσουμε είτε την κατάληξη -te είτε την κατάληξη -de.

π.χ.  läste= διάβασα (διάβαζα)
       åkte= ταξίδεψα (ταξίδευα)
       besökte= επισκεύθηκα (επισκεπτόμουν)
       krävde= απαίτησα (απαιτούσα)
       stängde= έκλεισα (έκλεινα)
       grävde= έθαψα (έθαβα)

  Ο παρακείμενος και ο υπερσυντέλικος σχηματίζονται με το  har και το hade αντίστοιχα και την μετοχή
του ρήματος. Η μετοχή σχηματίζεται αν στην ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -t.

π.χ.  har + läst= έχω διαβάσει   hade + läst= είχα διαβάσει
       har + åkt= έχω ταξιδέψει      hade + åkt= είχα ταξιδέψει
       har + besökt= έχω επισκεφτεί  hade + besökt= είχα επισκτεφτεί
       har + krävt= έχω απαιτήσει  hade + krävt= είχα απαιτήσει
       har + stängt= έχω κλείσει  hade + stängt= είχα κλείσει
       har + grävt= έχω θάψει  hade + grävt= είχα θάψει

  Για τα ανώμαλα (ή ισχυρά ρήματα) θα διαβάσετε παρακάτω..


Μονοσύλλαβα ρήματα

  Όπως και τα ρήματα με κατάληξη -er έτσι και τα μονοσύλλαβα χωρίζονται σε ομαλά και ανώμαλα. Ο σχηματισμός
των χρόνων των ομαλών ρημάτων γίνεται με τον εξής τρόπο:

  Η προστακτική και το απαρέμφατο είναι η ίδια λέξη και σχηματίζεται μόνο με τι ρίζα του ρήματος.

π.χ.  nå!!= φτάσε!!  (att) nå= (να) φτάνω,φτάσω
       bo!!=μείνε!!     (att)bo= (να) μένω, μείνω
       må!!= αισθάνσου!! (att) må= (να) αισθάνομαι
       tro!!= πίστεψε!!  (att) tro= (να) πιστεύω, πιστέψω

  Ο ενεστώτας σχηματίζεται αν στη ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -r.

π.χ.  når= φτάνω
       bor= μένω
       mår= αισθάνομαι
       tror= πιστεύω

  Ο αόριστος (και παρατατικός) σχηματίζεται αν στην ρίζα του ρήματος προσθέσουμε την κατάληξη -dde.

π.χ.  nådde= έφτασα (έφτανα)
       bodde= έμεινα (έμενα)
       mådde= αισθάνθηκα (αισθανόμουν)
       trodde= πίστεψα (πίστευα)

  Ο παρακείμενος και ο υπερσυντέλικος σχηματίζονται με το har και το hade αντίστοιχα και την μετοχή του ρήματος. Η μετοχή σχηματίζεται με την ρίζα του ρήματος και την κατάληξη -tt.

π.χ.  har nått= έχω φτάσει   hade nått= είχα φτάσει
       har bott= έχω μείνει   hade bott= είχα μείνει
       har mått= έχω αίσθανθεί  hade mått= είχα αισθανθεί
       har trott= έχω πιστέψει  hade trott= είχα πιστέψει


     

Ισχυρά ρήματα (starka verb)







Αυτοπαθής τύπος


  Ο αυτοπαθής τύπος στην ουσία σημαίνει ότι κάνουμε (ενεργούμε) κάτι πάνω στον εαυτό μας. Στα σουηδικά σχηματίζεται ιδιαίτερα εύκολα.
  Ας πάρουμε για παράδειγμα το ρήμα rakar  που σημαίνει ξυρίζω.

π.χ. Jag rakar min pappa= ξυρίζω τον μπαμπά μου

  Ο αυτοπαθής τύπος θα είναι:  Jag rakar mig= ξυρίζομαι

Δηλαδή σχηματίζεται από την προσωπική αντωνυμία (jag), το ρήμα στο σωστό χρόνο (rakar) και τις καταλήξεις:

(Jag) mig= μέι      π.χ.  Jag rakar mig= ξυρίζομαι
(Du)  dig= ντέι              Du  rakar dig= ξυρίζεσαι
(Han) sig= σέι              Han rakar sig= (αυτός) ξυρίζεται
(Hon) sig = σέι             Hon rakar sig= (αυτή) ξυρίζεται
(Vi)  oss= ος                  Vi   rakar oss= ξυριζόμαστε
(Ni)  er= έαρ                   Ni  rakar er= ξυρίζεστε
(De) sig= σέι                  De  rakar sig= ξυρίζονται

Τα ρήματα tycker, tänker, tror



tycker om= μου αρέσει
tycker(att) = έχω την γνώμη (ότι)
tror(på)= πιστεύω ότι κάποιος/κάτι υπάρχει, είναι αλήθεια
tror= πιστεύω αλλά δεν είμαι σίγουρος, νομίζω
tänker (på)= σκέφτομαι κάποιον/κάτι
tänker+απαρέμφατο= σκοπεύω, προγραμματίζω

tycker-tyckte-har/hade tyckt
tror-trodde-har/hade trott
tänker-tänkte-har/hade tänkt

Παραδείγματα

1) Jag tycker om vin= μου αρέσει το κρασί
2) Hon tyckte om att du ofta lagar mat= μου αρέσει ότι μαγειρεύεις συχνά φαγητό
3) Jag tycker inte om kyckling= δε μου αρέσει το κοτόπουλο
4) Vad tycker du att vi borde göra?= τι πιστεύεις(τι γνώμη έχεις) ότι θα έπρεπε να κάνουμε;
5) Jag tycker att PAOK vinner= Πιστεύω(έχω την γνώμη) ότι ο ΠΑΟΚ θα κερδίσει
6)Vi hade tyckt att hon inte var lämplig att jobba hos oss= είχαμε την γνώμη ότι δεν ήταν κατάλληλη να δουλέψει σε εμάς

Το ρήμα känner

känn-känna-känner-kände-känt= γνωρίζω/ είμαι φίλος με κάποιον
känner till= γνωρίζω/ξέρω κάτι
känner sig= αισθάνομαι
känner på= βάζω το χέρι μου πάνω σε κάτι για να αισθανθώ
lär känna= γίνομαι φίλος με κάποιον
det kännas- det känns- det kändes- det känts+ επίθετο= φαίνεται, νομίζω ότι κάτι είναι με έναν ορισμένο τρόπο

Παραδείγματα

1)  Känner du min pappa? Han är en trevlig man= γνωρίζεις  

τον πατέρα μου; είναι ένας ευχάρηστος άνθρωπος
2) Jag hade känt mycket folk när jag hade mitt eget företag= ήξερα πολύ κόσμο όταν είχα την δική μου επιχείρηση        
3) Jag känner till var krogen ligger= ξέρω που βρίσκεται η παμπ
4) Fråga mig om jag känner till kung fu= ρώτησε με αν γνωρίζω κουνγκ φου
5) Jag känner mig litte dåligt. Jag ska hem= αισθάνομαι λίγο άσχημα. Θα πάω σπίτι
6) Hon känner sig obekvämt när hon fiser= αισθάνεται λίγο άβολα όταν κλάνει!!
7) Jag kände på Efis panna och insåg att hon hade feber= έβαλα το χέρι μου στο μέτωπο της Ευτυχίας και συνειδητοποίησα ότι είχε πυρετό
8) Hon kände på kastrullen och den var fortfarande varm= έβαλε το χέρι της πάνω στην κατσαρόλα και αυτή ήταν ακόμα ζεστή
9) Han hade lärt känna Jonas på universitetet= έγινε φίλος με το Γιούνας στο πανεπιστήμιο
10) Jag brukade vara med på alla bröllop för att lära känna folk= συνήθιζα να παρευρίσκομαι σε όλους τους γάμους για να γνωρίζω κόσμο
11) Det har känts jobbigt när du försökte lura mig= Φάνηκε λίγο άσχημο όταν προσπάθησες να με δουλέψεις
12) Det känns riktigt bra när våren kommer= είναι πραγματικά πολύ ωραίο όταν έρχεται η άνοιξη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου